x تبلیغات
بازیگران

«شهلا ریاحی» قادر به تکلم نیست

شهلا ریاحی

بیشتر بچه های دهه پنجاه و شصت مجموعه خاطره انگیز «در خانه» را به یاد دارند. مجموعه ای ویژه کودکان و نوجوانان که آن زمان از شبکه دو سیما پخش می شد و داستان آن دربارهٔ اتفاقات و بازیگوشی‌های سه دوست طی تعطیلات تابستانی است. خانواده جواد مستأجر خانه عزیز خانم هستند و محسن و پدرش در همسایگی آنها زندگی می‌کنند. آن‌ها یک طوطی سخنگو به نام فندق هم دارند.

طی یکی از تعطیلات تابستان، مرتضی پسرخاله علی به خانه آن‌ها آمده و شیطنت‌های این سه کودک بازیگوش محور اصلی داستان‌های هر قسمت را تشکیل می‌دهد.

بازیگرانی چون اکبر عبدی، شهلا ریاحی، اسماعیل محرابی، رویا افشاری نسب، بابک بادکوبه و... در آن حضور دارند که شهلا ریاحی نقش عزیز خانم را در این سریال دلنشین ایفا می کند.

سریال «خانه ما» یکی از بسیار آثاری است که شهلا ریاحی با نام اصلی (قدرت‌الزمان وفادوست) در آن ایفای نقش کرده است. او متولد ۱۷ همن سال ۱۳۰۵ است و  شهلا ریاحی همسر اسماعیل ریاحی کارگردان و فیلمنامه نویس مطرح کشورمان بود که با تشویق‌های همسرش وارد دنیای هنر شد و با تئاتر کار هنری اش را آغاز کرد و با ساخت مرجان عنوان اولین کارگردان زن سینمای ایران را از آن خود کرد.

اولین فیلم سینمایی شهلا ریاحی مربوط به سال ۱۳۳۰ است و بازی در فیلم نهنگ عنبر ۲ در سال ۹۵ آخرین تجربه سینمایی این بازیگر پیشکسوت است.

شهلا ریاحی آخرین بار در سال ۸۱ به ایفای نقش در سریال مهمان پذیر طوبی پرداخت و سال‌هاست که از دنیای هنر به دور است.

سال گذشته تصویری از این بازیگر در فضای مجازی منتشر و اعلام شد که این بازیگر به خانه سالمندان سپرده شده و این روزها هم انتشار تصاویری از او منجر به واکنش های بسیاری از سوی مخاطبان شده است.

اما در این باره منوچهر ریاحی فرزند شهلا ریاحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت مادر خود گفت: من در زندگی هرچه دارم مدیون مادرم هستم حتی مدرک دکتری خود را مدیون مادرم هستم که وضعیت نامناسبی ندارند.ایشان در حال حاضر در پانسیونی خصوصی پرستاری می‌شوند و وضعیت چندان مساعدی ندارند.

وی افزود: مادرم به دلیل کهولت سن نیاز به پرستاری مداوم دارد و به همین دلیل ما برای اینکه بتوانیم به خوبی از پس مراقبت های ایشان بر بیاییم، مادر را به پانسیونی شبانه روزی بردیم که در حال حاضر آنجا بستری هستند و به خوبی در این محل از ایشان مراقبت می شود.

 ریاحی ادامه داد: مادر تا به حال چندین بار تحت عمل های جراحی قرار گرفته اند و من برای تامین مخارج ایشان حتی مجبور شدم خانه و ماشین خود را بفروشم و در حال حاضر هم همچنان مقروض هستم. البته من فرزند ایشان هستم و وظیفه ام را انجام داده ام اما مگر ایشان هنرمند این مملکت نیستند؟ پس چرا هیچکس در این مدت از ایشان سراغی نمی گیرند و جویای حالشان نمی شوند؟

وی تاکید کرد: در این مدت فقط یک بار خانه سینما حال مادر را پرسیده ولی سازمان صداوسیما به هیچ عنوان پیگیری درباره احوالشان نداشته است. این خیلی بد است که هنرمندان ما تا وقتی که روی پا هستند و کار می کنند مورد توجه قرار دارند.

منوچهر ریاحی ادامه داد: مادرم این روزها در حال ابتلا به زخم بستر است. چون قدرت بلع ندارد، معده او عمل شده و بالاتر از معده یک قیف قرار داده اند که غذای میکس شده از آن طریق به معده شان منتقل می شود. نه می توانند حرف بزنند و نه ما را می شناسند. هر بار که به دیدنش می رویم بدون هیچ واکنشی نگاهمان می کند و حتی نمی تواند جواب سلاممان را بدهد. امیدوارم هرچه زودتر حالشان خوب شود.

وی در پایان گفت: مادرم پیش از این نیز دچار آلزایمر شده بودند و خیلی ما را نمی شناختند ولی ما تلاش کرده ایم که وظایف فرزندی خود را انجام بدهیم. متاسفانه هر از چند گاهی تصویری از مادرم به بهانه های مختلف در فضای مجازی منتشر می شود که باعث دلخوری ماست و من فکر می کنم که حتی خود مادر نیز از این اتفاق خوشحال نباشند. خواهش می کنم هنرمندانی که به دیدار ایشان می روند و یا افراد دیگر از انتشار تصاویر ایشان اجنتاب کنند.

منبع: فارس

عکسی از پشت‌صحنه رصد تروریست‌ها در سریال «گاندو»

پندار اکبری بازیگر سریال‌های تلویزیون تصویری از خود و جواد افشار (کارگردان) را پشت صحه سریال گاندو در اینستاگرام منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «تقریبا به نیمه پخش سریال رسیدیم، ممنونم از نظرات و حمایت همیشگی شما، نظراتتون رو میخونم و کلی انرژی می‌گیرم، امیدوارم که تا به اینجا از تماشای مجموعه گاندو لذت برده باشید. پشت صحنه‌ای از قسمت سیزدهم همراه با مرد شریف و دوست داشتنی. کارگردان کاربلد جناب آقای جواد افشار.»

موتور سواری بازیگر پایتخت با امیرجعفری +عکس

بهرام افشاری، بازیگر نقش بهتاش فریبا در سریال پایتخت، عکسی از موتور سواری خودش به همراه امیر جعفری را در اینستاگرام به اشتراک گذاشت.

رابطه صحیح با سلبریتی‌ها

بازیگران فجر سلبریتی

سلبریتی ها افرادی هستند که به لحاظ قرار گرفتن در کانون توجه مردم، در بسیاری از موارد به مرور زمان تافته‌ای جدابافته از مردم شده‌اند و برخی اعمال و رفتارشان در حدی بسیار زیاد الگو و حداقل مورد توجه قشر بسیاری از مردم قرار می گیرد.

عمده این افراد نیز غیر از توانایی خاصی که در یک زمینه خاص داشته‌اند، با هزینه جامعه از بیت‌المال یا بخش خصوصی در این جایگاه قرار گرفته‌اند.

اینکه یک جامعه مهندسی فرهنگی دقیقی داشته باشد که روند چهره گزینی در راستای تقویت ارزش‌هایش باشد و چه شرایطی باید برای این گزینش‌ها موجود باشد، بحث جدایی است که باید به آن پرداخت تا به گونه‌ای نشود که رسانه‌های رسمی کشور نتوانند جلوه‌های زندگی عادی آن چهره را منعکس کنند.

اما نکته اینجاست که در شرایطی که چهره‌هایی مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند و افراد زیادی هم آنها را دنبال می کنند، چگونه برخوردی عاقلانه و منطقی است؟

کار در کشور ما سخت‌تر می شود زمانی که جریان‌های معاند و منافق نیز به دنبال ایجاد شکاف‌های عمیق بین چهره‌ها و حاکمیت کشور هستند و حتی به صورت سازمان یافته برای این چهره‌ها فضای فکری خاص شکل می دهند.

ما با یک پدیده انسانی جامعه شناختی مواجهیم و همه اذعان دارند که برخورد قهری باید آخرین راهکار باشد.

برخی افراد عقیده دارند که برخی چهره‌ها چون رفتار و مواضع خلاف ارزش جامعه‌شان تکرار شده است، دیگر جایی برای رأفت اسلامی باقی نگذاشته‌اند و مستحق شدیدترین برخوردهای قهری هستند.

برخی نیز با در کنار هم قرار دادن یک سری شواهدی که واقعاً قطعیت آن مشخص نیست، حکم محکومیتی قبل از محاکمه قضائی عادلانه صادر کرده‌اند و فردی را به خاطر یک عمل اشتباه، که در جای خود شایسته برخورد لازم است، مقصر در امری می دانند که آن شخص پیش بینی چنین عواقبی را نداشته و هنوز از نظر کارشناسی مشخص نیست که رفتار آن چهره چه نقشی در تحریک مرتکب اصلی داشته است.

در ارزیابی این شرایط موارد ذیل حائز اهمیت است:

۱ -آیا احساسات و عواطف انسانی آن چهره و به ویژه افرادی که نقطه نظرات او را دنبال می کنند در برخوردهای قبلی نظر گرفته شده است؟ به گونه‌ای که اولاً شخص و ثانیاً فالورهای او به اشتباه بودن یک موضع‌گیری و نظر و یا نحوه بیان یک مطلب پی ببرند؟

۲ - دقت کرده‌ایم که چرا برخی برخوردها به رغم اینکه از نظر عقلی و منطقی نسبت با یک عمل اشتباه صورت گرفته، سبب افزایش فالورهای آن چهره می شود؟

۳ - در آسیب شناسی این پدیده و عدم اثربخشی عکس‌العمل‌ها برای رسانه و به ویژه رسانه‌های بیگانه چه ضریبی در نظر گرفته‌ایم؟

۴ - چگونه باید برخورد کرد که رسانه‌های معاند نتوانند موج سواری کنند و عکس‌العمل صحیح را به صورت جدی زیرسوال ببرند.

۵ - چگونه برخورد کنیم که در جایی که تب دیده شدن بیشتر چهره را به سمت اقدامات خلاف منافع جامعه می برد، قبل از قانون، جامعه با ترک و به انزوا فرستادن آن چهره را مجازات کند؟

۶ - چه میزان برای فالورها و عکس‌العمل‌های آنها در تشویق یک چهره به ادامه رفتار یا اصلاح رفتارشان ضریب قائل شده‌ایم؟

۷ - آنقدر که بر ضرورت سواد رسانه‌ای چهره‌ها تاکید می کنیم چه میزان بر ضرورت سواد رسانه‌ای دنبال‌کنندگان این چهره‌ها تاکید کرده‌ایم؟

۸ - آیا درصدی از هجمه رسانه‌ای علیه چهره را به لحاظ یک عمل نامطلوب و مقصر دانستن او را به لحاظ نوع مواجهه و تأیید و بازنشر آن عمل، نباید برای فالورها قائل شد؟

۹ - خط بیگانه در راستای چهره سازی و بهره‌گیری از این چهره‌ها برای جریان سازی مردمی علیه ارزشهای نظام استفاده می کند. چرا ما از قدرت مردمی برای آگاه کردن مخاطبان و جریان سازی مردمی علیه برخی رفتارهای ضدارزشی استفاده نمی‌کنیم؟

۱۰ - آیا این نیست که کوتاهی ما در عرصه‌های فکری و فرهنگی و اقناع مردمی ما را متوقع ساخته تا فقط حاکمیت با برخورد قهری معلولی را از بین ببرد، اما زحمتی در جهت رفع علت‌ها به خود ندهیم؟

۱۱ - چقدر با این چهره‌ها در فضای غیر تقابلی و دوستانه سخن گفته‌ایم و واقعیات و ارزش‌های جامعه و حساسیت رفتار و منابع خبری شان را به آنها گوشزد کرده‌ایم؟

۱۲ - چقدر در اجرای برنامه‌های ملی از ظرفیت چهره‌ها برای زدن حرف‌های جدید و ایجاد زوج‌های جدید استفاده کردیم تا ضمن ارضای نیاز به دیده شدن که در همه وجود دارد، این نیاز در راستای هم افزایی و همگرایی و توسعه کشور و گره گشایی مسائل فرهنگی کشور به کار گرفته شود؟

۱۳ - تاکید می کنم این مطالب به معنای ایجاد مصونیت برای چهره‌ها نیست. اما برخورد غیر واقع بینانه و بدون پیوست فرهنگی و رسانه‌ای و بر مبنای جریان‌های هیجانی اولاً عدالت را خدشه دار می کند و آن چهره به عنوان یک انسان بابت آثار عملش مجازات شده بدون اینکه از قبل توجیه کامل شده باشد ثانیاً به نوعی فالورها هم بدون اینکه توجیه شده باشند، حسی از برخورد ناعادلانه به آنها تزریق خواهد شد که اعتماد آنها را به نظام خدشه دار خواهد کرد و این دقیقاً خواسته دشمنان است.

۱۴ - نتیجه اینکه برخورد مؤثر و انقلابی زمانی حاصل خواهد شد که نتیجه‌اش ایجاد مقبولیت حداکثری برای نظام باشد و آن چهره و قاطبه مخاطبان آنها هم توجیه شده باشند و حتی آن را درخواست کنند.

۱۵ - پیامبر اکرم در برخورد با سلبریتی و چهره‌ای در زمان خود که زنی از اشراف قریش بود و می خواست مجازات سرقت را نسبت به او اجرا کند، در توجیه افکار عمومی همراه وی این جمله عمیق و پر معنا را بیان نمودند که هلاکت اقوام پیشین ما در آن بود که دزد ثروتمند را رها کردند و دزد فقیر را محاکمه کردند و با این کلام حکیمانه، اثبات کردند که برخورد بدون تبعیض با چهره‌ها به خاطر حفظ جامعه ضرورت دارد. در غیر اینصورت هر گاه شخصی به خود اجازه دهد کشتی که کل افراد جامعه بر آن سوار است را سوراخ کند غرق کل جامعه را به دنبال دارد و کسانی که بنشینند و نگاه کنند که آن شخص دارد کشتی را سوراخ می کند، اما سکوت کنند و یا گاهی هورا بکشند و لایک بزنند، چنانچه غرق شدند نباید کسی غیر از خود را مذمت کنند.

** حسام منصوری

بازیگری خشایار الوند در زمان نوجوانی +عکس

هدایت هاشمی بازیگر سینما و تلویزیون در اینستاگرام خود با انتشار عکسی قدیم از مرحوم خشایار الوند نوشت:

خشایار الوند عزیز سلام

امشب با دیدن نوجوانی تو در فیلم "آوار" سیلی از خاطره‌ها بر سرم آوار شد.

یادت بخیر رفیق خشایار الوند

صفحه قبل 1 2 3 4 5 صفحه بعد