فیلم/ گفتگو با بازیگر داعشی به وقت شام(چیطوری ایرانی)

شاید مهم‌ترین سکانس حضورش در «به وقت شام» صحنه فرود هواپیما در «تدمر» باشد. جایی که وارد کابین هواپیما می‌شود و به شکلی سفیهانه برای دوستان داعشی‌اش کف می‌زند و هورا می‌کشد و البته با ترمز هواپیما زمین می‌خورد.

کاراکتر «ماهر» در به وقت شام، یکی از داعشی‌های فیلم است. یکی از آن شخصیت‌های منزجرکننده و نفرت‌آور که گوشه‌ای از جنایات این گروه تروریستی را روی پرده آورده‌اند. «محمد شعبان» بازیگر سوریِ ساکن ایران این نقش را در «به وقت شام» ایفا کرده. نقشی که اولین تجربه جدی او در سینمای ایران است و شعبان این بخت را داشته که اولین تجربه مهم سینمایی‌اش را با یکی از بهترین کارگردانان سینمای ایران از سر بگذراند.

جوان آرام و خوش‌صحبتی که تسلطش به فارسی حیرت‌انگیز بود و شیفتگی‌اش  به حاتمی‌کیا، مثل همه ما.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

من در حال حاضر دانشجوی ترم 8 رشته سینما  در دانشکده هنر وسینما هستم که ماه های آتی اگر خداوند بخواهد فارغ التحصیل می شوم. این رشته متاسفانه در کشور سوریه وجود ندارد و به همین دلیل برای ادامه تحصیل به ایران آمده‌ام. اساتید ما در کشور سوریه بسیار بر سینمای ایران تاکید داشتند و ما را به پیگیری سینمای کشور شما راغب می‌کردند.

نحوه آشنایی شما با عوامل فیلم به وقت شام چگونه بود؟

یکی از دوستان من که ایشان هم سوری است که در گروه بازیگردانی این فیلم حضور داشت که با من تماس گرفت وجزئیات را  توضیح داد. برای خودم حضور در این فیلم جالب بود به این خاطر که قبل از این کار آشنایی نسبی با آثارآقای حاتمی کیا داشتم. حتی من عکس ایشان را در کنار فیلمسازان دیگر در اتاقم نصب کرده بودم.

نحوه تعامل آقای حاتمی‌کیا با بازیگرانشان را چطور دیدید؟

ایشان  حساسیت بسیار بالایی نسبت به کار خود دارد وبا بازیگران خود از جمله بنده بسیار مناسب ارتباط برقرار می کند.  زمانی که احساس کردم که ایشان از نحوه اجرای نقش و بازی من راضی است این موضوع باعث افزایش روحیه و انرژی در من شد.

آیا باز هم حاضرید نقش یک داعشی را بازی کنید؟

اتفاقا قبل از همکاری با آقای حاتمی کیا،افتخار همکاری دریک فیلم سینمایی را داشتم که در آن هم نقش یک داعشی را داشتم. اما چون تنوع نقش برایم مهم است بعید است دیگر نقش داعشی را بازی کنم.

به نطر شما شخصیت های داعشی در به وقت شام تا چه اندازه  باور پذیر شده اند؟

بعضی از نکات فیلم در واقعیت نیز وجود دارد،داعشی ها کارگردان هستند و علاقه بسیار شدیدی به فیلمسازی و ثبت جنایات خود دارند.نوع نگرش و دید داعشی ها بسیار متفاوت، خنده آور و غیرقابل پذیرش است وگاهی تحریف تاریخ هم در کارهای آنان دیده می شود.

کاراکتر «ماهر» که خودتان بازی کردید چطور؟ فکر می‌کنید باورپذیر شده؟

کارکتری  که من آن را ایفا کردم به جهت زمان، کوتاه ترین نقش بوده است و شاید به این موضوع فکر نمی کردم که مورد توجه مخاطبین فیلم قرار گیرد. این مسئله باز هم به درایت و مهارت آقای حاتمی کیا باز می گردد که نقش مرا چگونه مدیریت کردند. در این مدت پیام های متعددی از سوی مردم برای این نقش در شبکه های اجتماعی وفضای مجازی داشتم.

آیا پیش از ورود به تیم «به وقت شام» اطلاعاتی از سبک کار آقای حاتمی کیا و فضای سینمای ایران داشتید؟

بله . فیلم آژانس شیشه ای را در سوریه دیده بودم،همیشه بسیار علاقه مند بودم که یک روزی با فیلمسازانی همچون ابراهیم حاتمی کیا و مجید مجیدی ملاقاتی داشته باشم اما هیچ وقت فکر نمی‌کردم که بتوانم با آقای حاتمی کیا همکاری داشته باشم.

مشوق اصلی شما برای ورود به حوزه سینما چه کسی بود؟ آیا  از ورود به سینما پشیمان نیستید؟

ترک کردن این کار برایم سخت است. پدرم مرا نسبت به این کارتشویق کرد. وقتی سکانس آخر از بازی من در به وقت شام به اتمام رسید آقای حاتمی کیا به من گفت اگر مایل باشی  نقش تو می‌تواند ادامه داشته باشد. که در آن شرایط به علت  کسالت و بستری شدن پدرم در بیمارستان مجبور به ترک گروه شدم. متاسفانه بعد از مدتی و پیش از اولین نشست خبری فیلم، پدرم به رحمت خدا رفتند . اگر این موضوع پیش نمی آمد شاید تعداد سکانس های بازی من در به وقت شام افزایش می یافت اما دیگر تقدیر بر این بنا بود.

آیا به نظر شما هنرمند باید برای دیده‌شدن تن به هر کاری بدهد و مثلاً هر پوششی را برای خودش انتخاب کند؟

هنرمندی که در یک فیلم بازی می کند، تا اندازه ای دیده شده است. دیگر لازم به انجام هیچ کاری نیست و من اصلا به این موضوعات فکر نکردم.من سعی می کنم که در تمامی مراحل زندگی ام تغیر ناپذیر باشم. من همین پوشش به دانشگاه می‌روم و در جامعه فعالیت می کنم و حساسیت من نسبت به کار اصلی خود یعنی هنر است و زیاد به حواشی آن دقت ندارم چون برایم اصلا مهم نیست.

درباره هریک از کلمات زیر یک جمله بگویید:

ابراهیم  حاتمی کیا: مهربان ترین آدم

سینمای ایران: جذابیت و فرم خاص خود را دارد.

بشار اسد: رئیس جمهور ما است.

داعش: انسان های کافر

رهبر انقلاب ایران:خداوند ایشان را حفظ کند،امیدوارم که این کشور زیر سایه ایشان همیشه مستدام باشد.

در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید.

من می خواهم که از تمامی که کسانی در طول زندگی ام مرا همیاری کردند تشکر کنم. دوست دارم که در کشور ایران بمانم و فعالیت خود را ادامه دهم چون چیزهای زیادی از سینمای ایران و اساتید خود یاد گرفتم.  گروه فیلمبرداری این فیلم بسیار زحمت کشیدند که واقعا قابل تقدیر است. من  می‌خواستم با آقای حاتمی کیا بعد از گرفتن جایزه جشنواره فجر تماس بگیرم؛ اما نشد و بنابراین از همین تریبون به ایشان تبریک می گویم چون واقعا لایق این جایزه بودند.

منبع: خبرگزاری دانشجو