اعلام اسامی کاندیداهای جشنواره فیلم رشد

اعلام اسامی کاندیداهای جشنواره فیلم رشد/ داوری سفارشی نداشتیم

نشست خبری هیات داوران چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد عصر چهارشنبه ۲۹ آبان ماه در سالن دو سینما فلسطین برگزار شد.

کیم جون یو و محمدرضا کریمی صارمی داوران بخش پویانمایی، ویتا آنجا ون کمپن داور بخش دانش‌آموزان و فرهنگیان فیلمساز، دراگان ملینکوویچ داور بخش داستانی، بکر بلبل داور بخش مستند و وحید گلستان دبیر چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد در این نشست خبری حضور داشتند.

علی نوری اسکویی مدیر کمیته داوران با اشاره به تاثیر اتفاقات و شرایط کنونی جامعه بر روند حضور مخاطبان در جشنواره رشد، گفت: با توجه به این اتفاقات، در کاخ جشنواره شاهد حضور مخاطبان اندکی بودیم ولی باید اذعان کنم که فیلم‌های جشنواره علاوه بر اینکه بعد از اتمام جشنواره در سراسر کشور نمایش داده می‌شوند، فیلم‌ها در قریب به ۳۰۰ مدرسه و برای ۷۲ هزار دانش آموز هم نمایش داده شد. همچنین فیلم‌ها همزمان با ۱۲ کشور دیگر به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار مهر درباره استقلال عمل داوران در انتخاب فیلم‌های منتخب گفت: قاطعانه می‌گویم هیچ سفارشی در کار نبوده است. حتی در روند داوری، برخی داوران بنا به احترام اعلام کردند اگر باید و نبایدی قرار است لحاظ شود بگوییم که من قویا از آنها خواستم فیلم‌ها با توجه به رویکرد و سیاست جشنواره داوری شوند و از دقت داوران مطمئن هستم.

محمدرضا کریمی صارمی درباره بخش پویانمایی و ارزیابی فیلم‌های این بخش گفت: در بخش مسابقه پویانمایی، فیلم‌های ایرانی راه یافته خوبی را شاهد بودیم و می‌توانم بگویم حتی بهترین فیلم‌ها با توجه به سیاست‌های جشنواره شاهد بودیم. در بخش خارجی نیز فیلم‌های خوبی دیدیم و چند فیلم را برای جشنواره پویانمایی در نظر گرفتم که نگاه آموزشی خوبی در آنها وجود داشت.

کیم جین یو داور بخش پویانمایی نیز درباره سطح فیلم‌های بخش پویانمایی گفت: فیلم‌های ایرانی نسبتا سطح خوبی داشتند و چیزی که ناراحتم کرد این بود که برخی از این فیلم‌ها با محوریت و رویکرد جشنواره و کودکان نبودند و نتوانستیم آنها را انتخاب کنیم. نکته جالب این بود که برخی از انیمیشن‌های حاضر در جشنواره، جنگ را روایت می‌کردند و جذابیت آنها در نگاه متفاوت به جنگ بود.

اسکویی نیز اضافه کرد: انتخاب هیات داوران به این دلیل که فیلم‌ها با رویکرد آموزشی مدنظر بودند، بسیار سخت بود.

ویتا آنجا ون کمپن درباره فیلم‌های جشنواره گفت: انیمیشن‌های خوبی در این جشنواره دیدم، به ویژه اینکه به موضوعاتی چون دوستی و تساهل پرداخته شده بود و محتوای فیلم‌ها بسیار کاربردی بودند که برای دانش‌آموزان استفاده می‌شود.

دراگان ملینکوویچ نیز بیان کرد: این جشنواره یک جشنواره نمونه و خاص است که به فیلم‌های آموزشی می‌پردازد. ما فیلم را به عنوان زبان و رسانه جدید می‌دانیم که می‌خواهد مسائل را مطرح کند. طی صد سال گذشته همه چیز تغییر کرده، به جز آموزش که آنچنان تغییری نداشته است و در واقع رسانه‌ها به عنوان وسیله آموزشی مطرح هستند.

وی گفت: پیشرفت تکنولوژی جنبه‌های مختلفی دارد؛ جنبه خوب آن اجازه ارتباط و تعامل به انسان‌ها می‌دهد اما جنبه بد آن بسیار خطرناک است. از طرف دیگر، نسل قدیم باید چطور با نسل جدید کنار بیاید و از این تکنولوژی‌ها استفاده کند در حالی که نسل جوان بسیار با سرعت پیش می‌رود و مهارت و ظرفیت بالایی برای استفاده از این تکنولوژی‌ها دارند.

این داور بخش فیلم‌های داستانی اضافه کرد: ما باید از نسل جوان یاد بگیریم چراکه آنها در یادگیری تکنولوژی سرعت و مهارت دارند و آنها باید یاد بگیرند چه چیزی خوب است و چه چیز بد. به همین دلیل جشنواره رشد بسیار خوب است و می‌تواند بگوید حفره‌های سینما در کجاست و چه چیز خوب و چه چیز بد است و جشنواره‌هایی مثل رشد را در جهان نمی‌شناسم.

بکر بلبل داور ترک بخش مستند نیز درباره جشنواره فیلم رشد گفت: به عنوان کسی که سینمای ایران و قدرت آن را در جهان رصد می‌کنم، خوشحالم در این جشنواره حضور دارم و وقتی می‌بینم ایران با چنین قدرتی، حتی فیلم‌های مرتبط با دانش‌آموزان دارد، باعث افتخار است.

وی افزود: فیلم‌های عمیق و تاثیرگذاری را در این جشنواره دیدیم و برای انتخاب انها به مشقت افتادیم. امیدوارم چنین جشنواره‌ای بتواند در دنیا گسترده شود و نمونه‌هایی از آن را در جهان ببینیم.

در بخش دیگری از نشست، کریمی صارمی درباره تاثیر جشنواره فیلم رشد در مقایسه با جشنواره‌های دیگر به خبرنگاران گفت: چیزی که در سال‌های سال دیدیم، این بود که این جشنواره با برنامه‌ریزی دقیق نمایش فیلم‌هایش را در سراسر کشور ادامه می‌دهد. اما باید به این باور برسیم که رسالت تصویر به کمک تعلیم و تربیت بیاید که در این صورت جریان‌ساز خواهد بود و با ایجاد شبکه‌هایی در صداوسیما و کانون پرورش تلاش داریم به این رسالت برسیم و اگر نرسیدیم کاستی از ما بوده است.

به گزارش مهر، در پایان نشست اسامی فیلم‌های کاندیدا در بخش‌های مختلف به شرح زیر اعلام شدند.

 

بخش دانش‌آموزان فیلمساز

شش ماه شش ثانیه دور ریختن از هند به کارگردانی بومیکا ابونه سینهه

سبز آبی از ایران به کارگردانی ریحلنه عین‌الهی

حباب از ایران به کارگردانی دیانا حیدری

قوانین وسواسی‌ها از ایران به کارگردانی نرگس رفاهی

آه از ایران به کارگردانی سهیل جعفری

طغیان از ایران به کارگردانی ماژان کیمیایی و علیرضا احدنوری

هزار سال زندگی از ایران به کارگردانی امیرحسین دهقان

پاکزی از ایران به کارگردانی سروش کریمی

 

بخش فرهنگیان فیلمساز

بابردو از ایران به کارگردانی سیاوش ساعدپناه

کاما از ایران به کارگردانی بابک شکری

گاگول ۲ از ایران به کارگردانی مهدی شاد

با هم، بی هم از ایران به کارگردانی مریم سجادی نجف آبادی

یک شب در مدرسه از ایران به کارگردانی رضا رادپور

پرواز سقوط از ایران به کارگردانی رضا ‌احمدیاری

دیا از هند به کارگردانی آنیش نارات

 

بخش پویانمایی

این سو، آن سو از ایران به کارگردانی لیدا فضلی

به دنبال لایک از ژاپن به کارگردانی توبیاس شلژ و پرنت فارست

زر زری کاکل زری از ایران به کارگردانی مهین جواهریان

سنگ‌های سپید از ایران به کارگردانی فاطمه حسنی

نقال کوچک از ایران به کارگردانی مهری کیانی انبوهی

 

بخش بلند داستانی

۲۳ نفر از ایران به کارگردانی مهدی جعفری

قطار آن شب از ایران به کارگردانی حمیدرضا قطبی

فرزند زمین از ایران به کارگردانی مژگان بیات

دوچ از ایران به کارگردانی امیر مشهدی عباس

آلفونس جیتر بیت از آلمان به کارگردانی مارک شلیتر

 

بخش کوتاه داستانی

فصل شکار از ایران به کارگردانی آرمین یوسف‌زاده

صفر کلوین از ایران به کارگردانی سبحان واقعی و علی فیض

سوزن از ایران به کارگردانی یوسف جعفری

شیرینی زندگی از مکزیک به کارگردانی هوراسیو رومو مرکادو

دابُر از ایران به کارگردانی سعید نجاتی

آرزوی رضا از ایران به کارگردانی سیدسعید نعمتی

کاپیتان کینسیس از اسپانیا به کارگردانی کارلوس جفر

مترسک از ترکیه به کارگردانی ینر آکبابا

آبی کمرنگ از ایران به کارگردانی امیرحسین عزیزی

 

بخش مستند

بی‌گدار از ایران به کارگردانی علیرضا دهقان

من میخوام به مدرسه بروم از مالزی به کارگردانی پوتری پورناما سوگوا

ده دقیقه بزرگتر از اسپانیا به کارگردانی آیتور گامتزو زابالا

مرز مه آلود از ایران به کارگردانی آتبین حسینی

آواز جغد کوچک از ایران به کارگردانی مهدی نورمحمدی

حلال از آمریکا-اندونزی به کارگردانی آزالیا موهار انسیا

قوس الکتریکی از ایران به کارگردانی حمید علیداد و باقر سروش

کبوتر از اکراین به کارگردانی الکساندر هوی سان

منبع: خبرگزاری مهر

چرا احسان علیخانی «آقازاده» نشد؟

چرا احسان علیخانی «آقازاده» نشد؟/ روایت حامد عنقا از یک مذاکره

برنامه «صحنه» در رادیو تهران شب گذشته نهم آذر به موضوع تغییر سبک زندگی اصیل ایرانی در آثار سینمایی و تلویزیونی پرداخت.

بیژن بیرنگ درباره دلیل تغییر مفاهیم اخلاقی و ازبین رفتن دورهمی‌های خانوادگی و افزایش خیانت و بی‌اخلاقی در آثار گفت: جامعه ممکن است در وضعیت اسفباری به لحاظ اخلاق باشد اما صاحب اثر لازم نیست آینه جامعه باشد که باید تخیل کند و جهانی را که دوست دارد، بسازد، واقعیت دنیای تلخی دارد نباید به آن خیلی نزدیک شد.

در بخش دیگر برنامه، حامد عنقا با عنوان اینکه فیلم‌هایی مثل «مهمان مامان» و آثار خانوادگی دیگر که دربردارنده مفاهیم اخلاقی و کمترین خشونت بودند هم در شرایطی ساخته شدند که در جامعه دزد و اختلاسگر و بی‌اخلاقی وجود داشت گفت: رئالسیم و واقع‌گرایی در آثار ممکن است باعث تزریق ناامیدی شود و صاحب اثر نباید همه چیز را گردن مخاطب بیندازد که خودش مقصر است و باید تصویر درستی ارائه دهد تا فرهنگسازی صورت بگیرد.

وی که در حال حاضر مشغول تولید سریال «آقازاده» برای شبکه نمایش خانگی‌ است از روند تولید این پروژه گفت: در یکی از آلوده‌ترین مناطق تهران یعنی فرودگاه مهرآباد مشغول کار بودیم و فیلمبرداری ادامه دارد. امیدواریم که بتوانیم از ابتدای زمستان یا اوایل بهمن سریال را توزیع کنیم.

عنقا ادامه داد: «آقازاده» ۲۴ قسمت است و اگر لازم باشد شاید یکی دو قسمت هم به آن اضافه شود.

وی در پاسخ به سوال ظلی‌پور مبنی براینکه آیا درست است که احسان علیخانی کاندیدای نقش «آقازاده» بود که حالا امیر آقایی آن را ایفا می‌کند، اظهار کرد: امیر آقایی یکی از اصلی‌ترین نقش‌های این سریال است. احسان علیخانی هم یکی از کاندیدای اصلی و فراتر از کاندیدا بود چرا که خیلی جدی با هم صحبت کرده بودیم و نزدیک به اجرا هم شده بودیم اما از آنجایی که می‌خواست خیلی زودتر وارد پیش تولید «عصر جدید» بشود این هماهنگی اتفاق نیفتاد.

او در ادامه گفت: احسان علیخانی به هرحال در مسیر خودش اگر نگوییم بهترین جزو یکی دو نفر اصلی و از بهترین‌های حوزه خودش است که نه فقط به عنوان مجری بلکه مولف هم هست و من به او حق می‌دهم که درباره بازیگری حساسیت داشته باشد. چون برای این تغییرمسیر دادن باید ریسک بالایی را متحمل شود. شاید دوست نداشته باشد که بگویم اما او بسیار دوست داشت که این تجربه را با سریال «آقازاده» انجام بدهد و مفصل هم حرف زدیم. چندین و چند جلسه با هم داشتیم اما فکر می‌کنم بازهم درنهایت نتوانست به آن نیروی مقابله درونی اش غلبه کند.

«صحنه» به تهیه‌کنندگی محمد بخشایش، اجرای آرش ظلی‌دور و نویسندگی دنیا خمامی یک هفته در میان شنبه تا چهارشنبه ساعت۲۱ از رادیو تهران به صورت زنده پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

بازیگر «پولدارک» در نقش نابغه ایتالیایی

بازیگر «پولدارک» در نقش نابغه ایتالیایی/ «داوینچی» تازه معرفی شد

به نقل از ورایتی، ایدن ترنر در نقش لئوناردو داوینچی در یک سریال جدید که توسط فرانک اسپوتنیتس ساخته می‌شود، نقش‌آفرینی می‌کند.

این سریال ۸ اپیزودی که با عنوان «لئوناردو» در دست ساخت است با تمرکز بر دستاوردهای مختلف این نابغه دوران رنسانس در حوزه‌های مختلف که هر یک در حد شاهکار محسوب می‌شوند ساخته می‌شود و تنها بر هنر وی متمرکز نیست.

این سریال انگلیسی زبان قرار است سال آینده روی آنتن برود تا ادای احترامی به پانصدمین سال درگذشت داوینچی باشد.

این سریال را دن پرسوال کارگردان «مردی در برج بلند» کارگردانی می‌کند و لوکس واید تهیه کننده آن خواهد بود.

«لئوناردو» از محصولات اروپایی است که از سوی «آلیانس» متشکل از شبکه RAI ایتالیا، تلویزیون فرانسه و ZDF آلمان ساخته می‌شود.

معرفی ترنر به عنوان بازیگر اصلی در رم صورت گرفت و اعلام شد فیلمبرداری از دسامبر شروع و تا بهار آینده ادامه خواهد داشت.

گفته شده بازیگران درجه یک بین‌المللی به این سریال افزوده خواهند شد.

اسپوتنیتس و استیو تامپسون نویسنده بریتانیایی فیلمنامه این سریال را نوشته‌اند.

به تازگی اعلام شده بود ایدن ترنر به عنوان یکی از بازیگران فیلم جدید ترنس مالیک با عنوان «آخرین سیاره» جلوی دوربین می‌رود.

منبع: خبرگزاری مهر

نابینایان به تماشای «هیولا» نشستند

نابینایان به تماشای «هیولا» نشستند/ هدیه‌ای از مهران مدیری

مجموعه «سوینا» به سرپرستی گلاره عباسی در پنجمین برنامه اکران فیلم خود که ظهر روز پنجشنبه ۲۵ مهر در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد، نسخه توضیح‌دار قسمت اول مجموعه «هیولا» به کارگردانی مهران مدیری که توسط نیما رئیسی روایت شده است، برای نابینایان نمایش داده شد.

در مراسم اکران «هیولا» شبنم مقدمی و محمد بحرانی از بازیگران این مجموعه شبکه نمایش خانگی و همچنین احمدی تهیه‌کننده «هیولا» حضور داشتند. محمد بحرانی پیش از اکران «هیولا» بخش‌هایی کوتاه از آواز معروف شخصیت «جناب‌خان» برنامه تلویزیونی «خندوانه» را با همراهی حاضران در مراسم، اجرا کرد.

مهران مدیری نیز در پیامی صوتی که در سالن پخش شد، اعلام کرد که در همکاری با «سوینا» و فعالیت‌های گلاره عباسی برای نابینایان، نسخه توضیح‌دار مجموعه «هیولا» را در اختیار نابینایان قرار می‌دهد.

همچنین در این مراسم اولین تندیس مجموعه «هیولا» به گلاره عباسی سرپرست «سوینا» اهدا شد.

در این مراسم و در خصوص دستاوردهای جدید «سوینا» برای نابینایان اعلام شد که با همکاری نشر «نیماژ» کتاب‌های مطرح در قالب کتاب‌های صوتی و از طریق برنامه رادیویی «قصه شب» که از رادیو سوینا پخش می‌شود، در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد. همچنین فروشگاه اینترنتی «طاقچه» نیز از این پس برای نابینایان قابل استفاده می‌شود.

در ادامه اعلام شد که منوی بیش از ۳۰ رستوران در سطح شهر تهران برای استفاده نابینایان به صورت خط بریل نیز تهیه شده است.

در پنجمین مراسم اکران فیلم «سوینا» که با استقبال قابل توجه نابینایان همراه بود، چهره‌هایی چون حبیب رضایی و کیوان کثیریان نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری مهر

برگ برنده «لاتاری» در دست کیست؟

لاتاری

«لاتاری» به‌رغم وجود ضعف‌هایی در فیلمنامه، اما قصه دارد و قهرمان، مواردی که این روزها کمتر فیلم‌های ایرانی از آن برخوردارند.«لاتاری» سومین تجربه سینمایی کارگردان جوان آن است. تجربه‌ای که الزاماً جلوتر از تجربیات قبلی نیست، اما همچنان نتیجه‌ای قابل دفاع و جذاب از کار در آمده است.

یکی از ضعف‌های آخرین ساخته مهدویان این است که دو قهرمان پررنگ دارد و دو ضدقهرمان کمرنگ؛ امیرعلی و آقاموسی قهرمان هستند و پدر نوشین و سامی ضدقهرمان؛ هرچند شاید پدر نوشین را نتوان ضدقهرمان قلمداد کرد و آن را شخصیتی خاکستری دانست. فردی که تنگناهای مالی او را زمین زده اما همچنان با دستفروشی سعی دارد معاش خانواده‌اش را تأمین کرده و بدهی‌هایش را پرداخت کند. از سوی دیگر، او برای کوتاه کردن این مسیر، دخترش را برای مدلینگ شدن در دبی قانع می‌کند! اینجاست که از او شخصیتی غیرمنطقی و بی‌غیرت بیرون می‌زند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که قهرمان‌های فیلم بر خلاف بسیاری از دیگر فیلم‌ها، دو نفر هستند! دو نفر از دو نسل مختلف با اهداف و آرمان‌های متفاوت، اما یک ویژگی مشترک دارند و آن «غیرت»‌ است. به همین دلیل خودشان آستین همت بالا می‌زنند و وارد گود می‌شوند.

لاتاری در شخصیت‌پردازی‌ها عموماً موفق است و با نکات ریزی که از هر شخصیت نشان می‌دهد، ما را با وجهی از او آشنا می‌کند. به عنوان نمونه در سکانسی از فیلم، امیرعلی به مشتری یادآور می‌شود «نان برای دیروز است» تا بیننده بداند او ذات درستی دارد و به نان حلال معتقد است.

اما این موضوع درباره برخی شخصیت‌ها رعایت نشده است. به عنوان نمونه، تماشاچی نکات چندانی درباره سامی به عنوان ضدقهرمان نمی‌داند، فقط می‌داند او در کار فریب‌دادن دختران جوان است. یا در سکانسی دیگر، ارتباط او با شاهزاده‌های عرب طی یک فیلم کوتاه تلگرامی و از قول خودش بیان می‌شود. شاید اگر وجوه دیگری از این شخصیت منفور بیان می‌شد، آن وقت قد و قامت ضدقهرمان فیلم هم برای مخاطب بهتر جلوه می‌کرد و انتقام از او حلاوت بیشتری داشت.

آخرین ساخته کارگردان «ماجرای نیمروز» گرچه در شخصیت‌پردازی ضعیف است، اما در عوض دیالوگ‌های کلیدی و نیش‌داری دارد. هر چند در معدود مواردی این دیالوگ‌ها تصنعی می‌شود و از فیلم بیرون می‌زند؛ مانند دیالوگ درباره ریزگردها و خلیج فارس. همچنین به زعم نگارنده، اقدام آقاموسی در پایان فیلم آنقدر رسا هست که نیاز به دیالوگ‌های بعدش نداشته باشد و ای‌کاش فیلم در همان سرویس بهداشتی و با نگاه آقاموسی به دوربین پایان می‌یافت.

آقاموسی با بازی درخشان هادی حجازی‌فر شخصیتی دوست‌داشتنی از آب در آمده و برگ برنده «لاتاری» است؛ شخصیتی که می‌توان آن را با حاج‌کاظم «آژانس شیشه‌ای» مقایسه کرد، هر چند خود مهدویان، هنوز با حاتمی‌کیا قابل قیاس نیست.

منبع: فارس
صفحه قبل 1 صفحه بعد